Daniels profetbok är ett sentida
falsarium
av
Roger Viklund

Daniels bok är av
mycket stor betydelse för kristna. Det är den enskilda skrift som främst leder
fram till Jesus. Men allt för mycket talar emot att den skulle vara skriven av
Daniel, en from jude som levde under exilen i Babylon 586-538 fvt.
-
Daniel
är helt okänd utanför Daniels bok. Ingen litteratur tillkommen före
Mackabeerrevolten på 160-talet nämner profeten Daniel. Varken Haggaj, Sakarja
eller Malaki, vilka skrevs ett bra tag efter Daniel ska ha levat, visar någon
kännedom om Daniel eller Daniels bok.
-
Att
boken inte ingår i samlingen av profetböcker, tyder på att den tillkommit efter
att dessa profetböcker samlats och fått auktoritativ ställning.
-
Trots
att till synes alla israelitiska profeter nämns ca 200 fvt i ”Jesus Syraks
vishet” kap. 49, saknas Daniel.
-
Ideer,
som att överlåta det mänskliga styret på änglar såsom Gabriel och Mikael var
främmande för Daniels tid, alltså 500-talet fvt. Det utvecklade system vi möter
i Daniel är produkten av en lång utveckling och under påverkan av den persiska
zoroastrismen.
-
Genom
att boken är skriven på både hebreiska och arameiska har man antagit att det kan
vara två författares verk.
-
Daniel
5 hävdar att Belshassar var son till Nebukadnessar. Belshassar har med säkerhet
identifierats som Bel-far-uzur, vilken var son till Nabonid. Denne Nabonid var i
sin tur son till Nabu-bal adsu-iqbi och inte ens släkt med Nebukadnessar. Daniel
hävdar också att Belshassar var kung. Men det var hans far Nabonid som var kung
och möjligen kan sonen ha varit medregent även om det inte är troligt och det
finns inga uppgifter om detta i de babyloniska regentlängderna.
-
Daniel
9:1 säger: ”Under Dareios första år — han som var son till Xerxes, var av medisk
härkomst och hade blivit kung över kaldeerriket.” Kaldeerriket är detsamma som
Babylons rike och det var inte Dareios som blev kung över detta rike utan Kyros.
Daireios var far och inte son, till Xerxes och han regerade åren 522-485 fvt.
Att det verkligen är Dareios av Medien, son till Hystaspes som Daniel avser
styrks av Dan 6:1, där det sägs att ”Dareios hade beslutat att förordna 120
satraper [provinsguvernörer], fördelade över hela riket.” Herodotos säger i bok
3 i sitt historieverk skrivet på 400-talet fvt att just Dareios av Medien
inrättade 20 satraper (inte 120).
Man kunde förvänta sig att Daniel skulle
vara mest exakt i sina profetior när han behandlade sådant som låg nära honom
själv och vara mindre precis om sådant som låg långt fram i tiden. Men
förhållandet är precis tvärtom. Han är riktig okunnig om sin egen tid och
mycket detaljerad med exakt information under perioden 175-164. Efter år 164
blir framställningen dunkel och helt utan exakt information.
Daniels bok blev av allt att döma skriven
delvis för att bortförklara faktum att de äldre profeterna – Hesekiel,
Jeremia, Sakarja och andra – haft fel i sina ”profetior”. De sjuttio år, som
enligt Jeremia (25:11-12) skall omedelbart föregå messiasrikets upprättande,
har ju passerat flera gånger om, när Daniel skriver på 160-talet fvt. Daniel
tillgriper därför en fiktion om
“årsveckor” och omtolkar Jeremias sjuttio år
till ”sjuttio årsveckor” (Dan 9:24-27). Därmed erhåller han en period om 490
år, och den låter han ersätta de blott sjuttio år, som enligt Jeremia skulle
förflyta från deportationen till Babylon och till messiasrikets grundande.
Texten är mycket svårtolkad och det var säkert författarens avsikt att vara
medvetet dunkel. De 490 åren ska sannolikt börja räknas antingen från den
första deportationen till Babylon år 597, eller den andra deportationen 586.
Messiasrikets ankomst skall således infalla omkring år 100 fvt och ”Daniel”
förflyttar således Jeremias felaktiga ”profetia” framåt till efter sin egen
tid.
Profetian är uppdelad i tre tidsperioder, 7
veckor, 62 veckor och 1 vecka. Texten säger att en smord prins – en prins
Messias (Mashiah Nagid) – skall ankomma och detta skall ske (om texten är
rättolkad) efter 7 årsveckor (eller eventuellt 69), det vill säga 49 år.
Möjligen avsåg ”Daniel” Josua ben Jozadak som blev den förste översteprästen
efter återvändandet från fångenskapen.
Efter ytterligare 62 årsveckor, det vill
säga 434 år skall Messias förgöras och försvinna. Det är mycket troligt att
detta avser avsättningen av Onias III år 174 fvt och mordet på densamme tre år
senare, allt utspelande sig strax före tillkomsten av Daniels bok under den
mackabeiska tiden. Daniel har i så fall grovt felberäknat tiden från
frisläppandet, ett troligt scenario då boken i övrigt är fylld av historiska
felaktigheter.
Denna beskrivning av en kommande Messias
har genom hela den kristna historien betraktats som en profetia som syftade på
Jesus’ ankomst. Internet är fyllt av sidor med mycket sinnrika beräkningar som
kommer till slutsatser som att Daniel profeterat om att prins Messias skall
framträda den 6 april år 32 vt, samma dag som Jesus, enligt lika sinnrika
beräkningar, ska ha ridit in genom Jerusalems portar på en åsna.
Roger Viklund
2006-04-02
|