Tiden för de kristna skrifternas
tillkomst
av
Roger Viklund
Att sammanställa de
kristna skrifterna i den tidsordning som de skrevs är en grannlaga uppgift. I
denna sammanställning har jag försökt infoga de viktigaste skrifterna. Jag har
även medtagit skrifter som inte är med i Bibeln men som har betydelse för
kristendomen.
Jag har ordnat
skrifterna i
den ordning jag gissar att de har skrivits, men osäkerheten är stor och mycket får anses vara just rena gissningar.
Framför allt är tiden för de gammaltestamentliga skrifternas tillkomst
mycket osäker och vissa böcker kan ha feldaterats med flera hundra år.
För dem som vill
ytterligare fördjupa sig i detta hänvisar jag till den mycket informativa
webbplatsen
www.earlychristianwritings.com
Tiderna jag har uppgivit
är angivna med ett snävt tidsintervall och i de allra flesta fall är det
möjligt att skrifterna kan ha skrivits både senare och tidigare. Med denna
ordning kan man i de nytestamentliga skrifterna märka en sak mycket tydligt
och det är att legenden om frälsaren Jesus stadigt växer ju längre fram i
tiden man kommer.
De första författarna
var lika ointresserade som Paulus av den jordiske Jesus. Han sågs som en
förhistorisk himmelsk gestalt, som någon gång av Gud sänts till jorden för att
genom sin död på korset befria människorna från synden, allt uttolkat enligt
GT.
Detta var
uppenbarligen för groteskt för att accepteras av vissa gnostiker, som kraftigt
motsatte sig uppfattningen att Kristus hade tagit mänsklig gestalt. En kamp
uppstod mellan dessa båda grupper. Det naturliga sättet för den senare
segrande trosriktningen att visa att Jesus levat ett liv på jorden, vore att
hänvisa till historiska detaljer ur hans liv. Och vi ser också att dessa
detaljer så sakta växer fram.
Omkring år 80 antyds i
Hebreerbrevet att Jesus kan ha levat nyligen, då han sägs ha framträtt vid
tidens slut. De tre Johannesbreven, som skrevs på 90-talet, just för att
bekämpa de gnostiska uppfattningarna, nämner fortfarande inga biografiska
detaljer. Klemensbrevets författare, som skrev ungefär samtidigt, nämner några
uttalanden Jesus skall ha gjort. I Barnabasbrevet står att läsa att han hade
tolv lärjungar.
Först efter
sekelskiftet, när evangelielegenden vuxit fram, kommer uppgifter som gör att
Jesus går att placera i tiden, då Pilatus omnämns i 1:a Timotheosbrevet.
Ungefär vid samma tid känner Ignatius åtskilliga inslag i evangelielegenden,
vilka tydligen inte var kända av Johannesbrevens författare så sent som på
90-talet.
Efterhand tillkommer ännu fler detaljer. Men de allra flesta apologeter, ända
fram emot slutet av 100-talet, tror inte att dessa berättelser är sanna utan
förlöjligar dem. Papias (ca 140 vt) och Justinus (ca 150 vt) späder dock på
med berättelser om Jesus, varav vissa inte ens finns med i evangelierna. Då
legenden till slut blivit alltför omfångsrik, finner biskop Irenaeus omkring
år 180 vt det nödvändigt att begränsa den och utesluter därför vissa
uppgifter. Legenden är slutgiltigt formad.
SKRIFT |
TILLKOMSTÅR |
FÖRFATTARE |
Elohisten |
början av 700-talet fvt |
Okänd |
Mika, kap 1-3 |
ca 730 fvt |
Okänd, möjligen Mika |
Jahvisten |
slutet 700-talet fvt |
Okänd |
Jesaja, kap 1-39 |
början 600-talet fvt + senare tillägg |
Okänd, möjligen Jesaja |
Ordspråksboken, kap
10-31 |
600-talet
fvt |
Okänd, enl trad Solomo,
Agur och Lemuel |
Sefanja |
ca 630 fvt |
Okänd, möjligen
Sefanja |
5 Mosebok |
ca 620 fvt |
Okänd, möjligen prästen
Hilkia |
Nahum |
ca 610 fvt |
Okänd, möjligen Nahum |
Habackuk |
ca 600 fvt |
Okänd, möjligen
Habackuk |
Hesekiel |
början 500-talet fvt |
Okänd präst, möjligen Hesekiel |
Josua |
ca 570 fvt |
Okänd |
Domarboken |
ca 570 fvt |
Okänd |
1 Samuel |
ca 570 fvt |
Okänd |
2 Samuel |
ca 570 fvt |
Okänd |
1 Kungaboken |
ca 570 fvt |
Okänd |
2 Kungaboken |
ca 570 fvt |
Okänd |
Jeremia |
ca 550 fvt, material från 620 |
Okänd, möjligen Baruk, mfl |
Jesaja, kap 40-55 |
ca 550 fvt |
Okänd |
Klagovisorna |
mitten 500-talet
fvt |
Okänd |
Ordspråksboken, kap
1-9 |
mitten 500-talet
fvt |
Okänd |
Mika, kap 4-7 |
500-talet fvt |
Okänd |
Amos |
500-talet fvt |
Okänd |
Hosea |
500-talet fvt |
Okänd |
Job |
början 400-tal
fvt |
Okänd |
Malaki |
början
400-talet fvt |
Okänd |
Obadja |
början 400-talet fvt |
Okänd |
Jesaja, kap 56- 66 |
400-talet fvt |
Okänd |
Prästkodex |
slutet 400-talet fvt |
Okänd präst |
1 Mosebok |
ca 400 fvt |
Okänd |
2 Mosebok |
ca 400 fvt |
Okänd |
3 Mosebok |
ca 400 fvt |
Okänd |
4 Mosebok |
ca 400 fvt |
Okänd |
Sakarja |
400- eller 300-talet
fvt |
Okänd |
Joel |
400- eller 300-talet
fvt |
Okänd |
Rut |
300-talet
fvt |
Okänd |
Esra |
300-talet
fvt |
Okänd, möjligen Esra
|
Nehemja (kallad även
Andra Esra) |
300-talet
fvt |
Okänd, möjligen Esra eller Nehemja |
Krönikeböckerna |
300-talet
fvt |
Okänd, möjligen Esra |
Jona |
ca 300 fvt |
Okänd |
Höga visan |
700-200 fvt |
Okänd, enl.
traditionen Salomo |
Haggaj |
300-talet
fvt |
Okänd |
Predikaren |
300- eller 200-talet
fvt |
Okänd |
Jesus Syraks vishet |
ca 190 fvt |
Okänd |
Psaltaren |
100-talet
fvt, består av äldre mtrl |
Okänd |
Daniel |
165 fvt |
Okänd |
Ester |
100-talet
fvt |
Okänd |
Tobit |
100-talet
fvt |
Okänd |
1 Henoksboken utom kap
37–71 |
slutet 100-talet |
Okänd |
Judit |
slutet 100-talet
fvt |
Okänd |
Första Mackabeerboken |
ca 110 fvt |
Okänd |
Baruk |
ca 100 fvt |
Okänd |
Andra Mackabeerboken |
början nollhundratalet
fvt |
Okänd, benämnd Jason |
Salomos visdom |
nollhundratalet fvt |
Okänd, möjligen Jesus
ben Syrak |
1 Henoksboken, kap
37–71 |
slutet nollhundratalet
fvt |
Okänd |
------------------- |
------------------ |
---------------------- |
Första
Thessalonikerbrevet |
49-51
vt |
Paulus |
Första
Korinthierbrevet |
ca 55 vt |
Paulus |
Galaterbrevet
|
ca 55 vt |
Paulus |
2 Korinthierbrevet,
kap. 10-13 |
ca 56 vt |
Paulus |
2 Korinthierbrevet,
kap. 1-9 |
ca 56 vt |
Paulus |
Filipperbrevet
|
50-60 vt |
Paulus |
Filemonbrevet
|
50-60 vt |
Paulus |
Romarbrevet
|
ca 60
vt |
Paulus |
Uppenbarelseboken
|
60-talet
vt |
Okänd |
Kolosserbrevet
|
60-80
vt |
Okänd, lärjunge
till Paulus? |
Jesu Kristi visdom
|
50-100
vt |
Okänd |
Efesierbrevet |
70-talet
vt |
Okänd |
Om det judiska kriget |
ca 78 vt |
Josefus Flavius |
Hebreerbrevet |
70-90
vt |
Okänd |
Jakobs brev |
70-90
vt |
Okänd |
Andra Thessalonikerbrevet
|
70-100
vt |
Okänd |
Första Petrusbrevet
|
80-talet?
vt |
Okänd |
Didaché |
80-talet?
vt |
Okänd |
Judas’ brev |
80-100
vt |
Okänd |
Hemliga Markusevangeliet
|
90-talet?
vt |
Okänd |
De tre Johannesbreven
|
90-talet
vt |
Okänd |
Judiska fornminnen |
93/94 vt |
Josefus Flavius |
Klemens’ brev till
korinthierna |
mitten av 90-talet
vt |
Möjligen Klemens,
biskop av Rom |
Markusevangeliet
|
90-talet
vt |
Okänd |
Thomasevangeliet
|
90-talet?
vt |
Okänd |
Q, hypotetisk källa |
90-talet?
vt |
Okänd |
Barnabasbrevet |
ca 100
vt |
Okänd |
Fjärde Esra |
ca 100
vt |
Okänd |
Matteusevangeliet
|
ca 100
vt |
Okänd |
Lukasevangeliet |
100-110
vt |
Okänd |
Johannesevangeliet
|
100-110
vt |
Okänd |
Första
Timotheosbrevet |
ca 110
vt |
Okänd |
Andra
Timotheosbrevet |
ca 110
vt |
Okänd |
Titusbrevet
|
ca 110
vt |
Okänd |
Apostlagärningarna
|
105-120
vt |
Okänd |
Ignatius’ sju brev
|
110-talet
vt |
Ignatius av
Antiokia eller okänd |
Christo quasi deo, i Epistulae |
ca 112 vt |
Plinius d.y. |
Annalerna |
ca 115 vt |
Tacitus |
Andra Petrusbrevet
|
ca 120
vt |
Okänd |
Petrusevangeliet |
ca 100-140 vt |
Okänd |
Polykarpos’ brev till filipperna
|
120-140vt |
Polykarpos av
Smyrna eller okänd |
Utläggningar av
Herrens ord |
130-talet
vt |
Papias |
Första kanon |
ca 140 vt |
Markion |
Brevet till Diognetus
|
130-200
vt |
Okänd |
Apologi (två delar)
|
150-talet
vt |
Justinus Martyren |
Dialog med juden Tryfon
|
150-talet
vt |
Justinus Martyren |
Tal till grekerna
|
ca 160
vt |
Tatianus |
Historia |
109 fvt-180 vt |
Tallus |
A Letter of Mara, Son of Serapion |
73-250 vt |
Mara Bar-Serapion
|
Octavius |
160-220
vt |
Minucius Felix |
Diatessaron |
170-175
vt |
Tatianus |
Legatio pro christianus
|
ca 177
vt |
Athenagoras från Aten |
Ett sanningens ord |
ca 178
vt |
Kelsos |
Till Autolykus |
ca 180
vt |
Theofilus från Antiokia |
Mot heresierna |
180-talet
vt |
Irenaeus av Lyon |
Roger Viklund
2006-11-12
|